Mailbag

Zde je místo pro vaše obecné dotazy, úvahy a vůbec všechno, o co se chcete podělit s ostatními čtenáři. Budu sem vybírat ty nejzajímavější z došlých dopisů a jednou za čas je všechny uploadnu na stránku. Standardně budu uvádět vaše jméno, ale ne váš e-mail - pokud nechcete, aby váš mail byl do mailbagu umístěn, chcete zůstat anonymní nebo naopak chcete zveřejnit svou adresu, tak to do zprávy napište.

 

25.8.1999

Drivery Asus v2.09 beta 1
Aleš Berka

Ahoj Pepo!
Nedavno jsem cetl, jak upozornujes na novy drivery ASUSu, 2.09beta1. Psal jsi, ze maji vylepseni co se tyce bryli, ze to ale nemas potvrzene. Nevahal jsem a downloadoval. A je to FAKT. Krome toho, ze vylepsili kompatibilitu s nekteryma hrama (napr. Hidden & Dangerous fungujou, i kdyz ikonky a menu je shit...) je zde velka novinka. A tou je page-flipping v modu 3D-VR.

Jde o to, ze puvodni mod bryli funoval nasledovne: 3D obraz se samozrejme skladal z 2 obrazu - pro prave a pro leve oko. Tyto dva obrazy (bohuzel o polovicnim vertikalnim rozliseni - tj. 1/2 radku (pri 800x600 mel obraz pro 1 oko rozliseni 800x300)) se slozily do jednoho - prokladane. Liche radky pro jedno oko a sude pro druhe. Graficky rezim se nahodil prokladany a bryle sesynchronizovaly s refreshem, tudiz kdyz se obnovovaly liche radky (tj. pro rekneme leve oko), zatmavilo se prave sklicko a opacne. Vyslednej obraz byl takovej prouzkovanej, skaredej.

Ted ale je tu page-flipping. Jde o to, ze rozliseni je nyni neprokladane a prohazuji se cele obrazy z frame-bufferu. Vysledny efekt je uzasny. Holt plati, ze Asus vsecko dodela az dodatecne (mimochodem, vis, ze se udajne (podle Tom's Hardware) planuje mpeg komprese do Asus Live ?). Konecne tedy obraz vypada pekne a 3D.

Zejmena to vynikne v NFS IV., Tomb Raider III., Hidden & Dangerous (I kdyz tu blbne menu a ikony), Midtown madness a kdovi co jeste, vic jsem toho nezkousel. Jeste zkusim Unreal. Naposledy, kdyz jsem ho zkousel, byl nejak "MALO" 3d, tj. vse bylo placate az na vyjimky...

 

24.8.1999

TNT2 M64 od Agemu
Marek z Nitry

Ako tak pozerám tak už si prostrednícvom môjho mailu upozornil ludí na moju kúpu (možno mi aj preto nikto nevolá na inzerát). Takže ti dávam vedieť ďalšie podrobnosti teraz už viem, že TNT2 M64 z Agemu.

Úplne náhodou som prišiel na to čo to za čip sa nachádza na karte Video@excel TNT2 V+turbo ako je napísané na plošnom spoji, ktorý je asi univerzálny. Ako sa čip hreje a karta je zasunutá v minitovery chladičom dole, tak sa ten od tepla odlepil a padol mi na zvukovú kartu, ktorú našťastie nevyskratoval lebo bol nafarbený. Na chladiči je nalepená obojstranná lepiaca páska, prostredníctvom tejto je prilepený na čip. A vtedy som si mohol prečítať, čo je na čipe a je tam Riva TNT2 M64. Takže som musel asi porušiť záručné podmienky a do chladiču som vyvrtal dve maličké dierky, do ktorých som cez už urobené diery na plošáku prišroboval chladič na čip.

Táto karta má aj oproti svojim záporom a nekvalitnému vyhotoveniu aj celkom dobré vlastnosti (možno si to len snažím nahovoriť). Beží pri nastavení AGP na 1/1 FSB a tú mám momentálne na 105MHz Velocity vždy pri tomto nastavení zamrzlo. Neviem či to prináša nejaký výkonnostný zisk ale asi ano. V rozlíšení 1024x768x32 robí 34,3fps pri nastavení tnt clk 155/155 (občas to zamrzne ale nie tak často). Pri 16 bit. farbách to robí pri horespomenutých podmienkach 41,6 fps čo ma potešilo. Celkom ale najväčší nárast výkonu som spatril hlavne po pretaktovaní na 155Mhz pamäte, na procesore to neni až taký nárast.

Jedná veľká chyba tejto karty je (a asi to pôjdem reklamovať) je tá, že ak je zobrazené okno s nepohyblivým obsahom tak je všetko good ale ak napríklad zobrazí internetovú stránku na ktorej je text ale popri tom sa tam hýbu všeliaké reklamy alebo blikajúce texty tak sa stane obraz veľmi nestabilný a je to badateľné hlavne na ľavom okraji obrazovky ako kebi sa obraz vlnila ako vodná hľadina ale vertikálne. Overil som okolnosti - robí to aj pri pretaktovanom aj pri nepretaktovanom, robí to v rozlíšení vyšom ako 800x600 kedy je obraz ešte pevný. Najprv som mal pocit že je to nekvalitnou sieťou 220V tak som si požičal záložný zdroj a keď som ho vytiahol zo zástrčky tak to robilo tiež.

Výsledky tejto karty (fps) asi nebudú až také katasrtofálne ale za to rizyko to nestojí a modlím sa aby sa mi podarila predať. Môj ďalší objekt bude už len Matrox G400 dual head na ktorý by si mohol ak to pôjde urobiť recenz. Ževraj je lepšia ako asus ultra a má lepšie implementovanú agp (čítal som to v score)


Ovladače, ovladače
Honza Ištok

Ahoj Pepo,
jak už jsem ti psal, pořídil jsem TNT2, je to noname od firmy 2TheMax. Karta je taktovaná na 125/150 Mhz, 32 MB RAM, 128 bit. S dodanými ovladači z dubna 99 to chodilo hrozně. Na testování používám Tirtanium a timedemo ve hře Unreal, sestava je Celeron 433A přetakt na 488 Mhz a 128 MB RAM.
Protože na nVidii byly ke stažení pouze det.2.08, použil jsem je a ejhle, výkon povyskočil pěkně nahoru, ale při testu v opengl se rozpadával obraz v rozlišení 1024x768/32 a Kingpin sebou i při rozlišení 800x600/32 jaksi poškubával. Pak jsem na tvé sajtě našel odkaz na detonatory 2.17 a tak jsem je použil. K nárustu výkonu nedošlo a ani problém v opengl testu a Kingpinu se nevyřešil. Potom jsem na Riva extreme našel starší detonatory 1.88 a opět jsem je vyzkoušel. Přestože jsou starší než 2.08, došlo nejen k nárustu výkonu, ale i k vyřešení problému s Kingpinem. Problém s testem v Tirtaniu při rozlišení 1024x768/32 trvá a obraz se ropadává. Jakmile zadám při testu vyšší rozlišení, t.j.1152x864/32, proběhne test v pořádku. V Unrealu jde výkon při použití det.1.88 dolů.

Tady jsou výsledky - 1024x768/32 75Hz:

Test Původní ovladač dodaný ke kartě Detonator 2.08 Detonator 1.88
Desktop rendering 29.9044.0444.40
D3D High Detail 19.821.322.2
OpenGL High Detail
(1152x864)
20.622.124.4
Unreal timedemo 23.327.125.6

Závěr - není všechno zlato.... aneb není každý ovladač s vyšším číslem verze ten pravý. A nebo je to úplně jinak?? Pepo, vidíš nějaký důvod, proč ten opengl test blbne při tom jednom rozlišení? Můžeš mi poradit jak nejlépe nastavit volby pro detonator 1.88 (D3D setting, OpenGl setting)?

To OpenGL s největší pravděpodobností blbne kvůli zakázanému V-SYNCu. Zapnutí V-SYNC by mělo pomoct, i když sníží výsledky benchmarků. Jak to udělat, najdeš o něco níž v tomto mailbagu.

Já sám používám jen lehce upravené defaultní nastavení: V Direct3D mám nastaveno automatické generování osmi mip-map a zakázaný V-SYNC. V OpenGL mám povoleno Buffer flipping i V-SYNC. Rozhodně nedoporučuji zapínat trilineární filtrování a antialiasing.


Další reakce na Martox G400
Radek

Ahoj Pepo. Nevim, jak ti to napsat, ale myslim si, ze ta recenze G400 se tyka opravdu jen te osekane verze. Protoze plna G400 MAX se 32 MB ram je asi o 25 az 30% vykonejsi nez ta, co jsi zkousel. V D3D pak MAXo hrave strci do kapsy i TNT2 Ultra. V OGL je to sice horsi, ale to je vec ovladacu, ktere Matroxaci slibuji uz brzy. A pry by mely byt az o 40%(!!!) rychlejsi nez ty stavajici, takze si myslim, ze i v OGL potom strci TNT2 Ultra do kapsy. Taky se priklanim spise ke koupi G400 (ale s 32MB) RAM nez k obycejnemu TNT. I kdyz mam zatim doma jen Velocity TNT (mimochodem mi bezi stabilne Core - 115MHz a MEM - 120MHz - ale proc ji trapit). Dalsi prednosti G400 je DVD, o kterem se moc nepise, protoze mam DVD mechaniku a vim, jak mizerny je to poustet na TNT, ktera nema zadnou HW podporu, stejne jako TNT2. Takze dalsi plus pro G400. Uvidime jaka bude NV10.


Ještě o TNT2 M64
Alexander Donath

Ak by si mal este zaujem o nejake info ohladom TNT2 z AGEMu...:
Je to naozaj M64 model s 7ns SDRAM, kus co mam ja ide default na 125/125 a OC ide iba na 139/139 (potom sa uz objavuju chyby v zobrazovani).
Vysledky z testov (Celeron 450,64 MB, 10GB MAXTOR, WIN98 SE,karta na 139/139, detonator 2.17)

Quake II (v3.20, ziadne autoexec, cez menu nastavene najvyssie moznosti)

Rozlišení demo 1 crusher
640x48080.440.0
800x60067.539.0
1024x76851.036.7
1280x96030.826.1

Unreal (v2.25f)

Rozlišení 16bit 32bit
  OpenGL Direct3D OpenGL Direct3D
640x48046.132.138.7 
800x60040.523.825.2 
1024x76825.533.116.117.2

Este cosi - upravil som registre = HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\NVIDIA Corporation\Riva TNT\OpenGL\ a pridal som DWORD ForceMultiTexture s hodnotu 1 ; bez tohto boli vysledky v demo1 aj Unreal podstatne slabsie).

 

19.8.1999

Recenze Matrox G400
Břetislav Hudeček

Docela pěkná recenze :)... jenom maličkost: bump mapping je vidět v Expendable hned od začátku (i když markantní je to opravdu až u vody),ale problém je, že k standartní verzi je potřeba stáhnout speciál textury od Matroxu...... Takže asi ani nic vidět bejt nemohlo :))))


Matrox G400
Martin Kubát

Tož jsem tu G400 testnul a rezumé je : kupuju TNT2, G400 má problémy s Quake, s Kingpinem, s AVP, skoro všude něco někde blbne. Navíc, nelze tak snadno přetaktovat, jak jsem si prečetl v ExtremeHardware, při frekvencích blízkých 200mhz je už dost nestabilní, mašina se kousala jako vzteklá, takže ještě dneska si s ní pohraju a pak vrátím. Je možné, že MAX verze bude srovnatelná, ale ta zase bude drahá jako prase. Co se EMBM týče, je to pěkná věc, ale při jeho aktivaci klesne výkon o více než 30%, takže prakticky nepoužitelné, blah

 

4.8.1999

Drivery od Asuse
Mirek Junak

Ctu tuto stranku velmi pozorne a musim zareagovat na vase testovaci zkusenosti s Asusyma driverama. Mam Asus 3800 16 MB TNT2 bez TV out atd. Takze tyhle vymozenosti jsem nezkousel, ale muzu rict ze ve hrach jsem vsechny drivery ozkousel dost podrobne a vysel me zajimavy vysledek. A to takovy ze nejlepsi drivery na hrani jsou uplne zakladni 1.01. Protoze na techto driverech funguje jak V sync tak D3D gamma. Jinak na vsech ostatnich, vcetne 2.08 beta3 je v-sync vypnuty a specialne ve 2.08 beta3 nejde nastavit ani gamma pro D3D.

Takze jedine , perfektne fungujici drivery jsou zatim porad 1.01.

PS: jestli ma nekdo zajem si se mnou vymenit nazory ohledne Asus 3800 tak tady je muj mail: rockin@atlas.cz

 

23.7.1999

Driver beta 2.08 od Asuse
David Kulhan

Nevím, jestli už někdo tyhle ovladače vyzkoušel. Každopádně jsem je vyzkoušel já, a byl jsem opravdu moc zvědavý, jestli Asus napravil své chyby. Nainstaloval jsem si ovladače 2.08 beta3 a Live 3.4 beta1 (ovladač 1.91 beta3 jsem nezkoušel, ale asi by chodil taky). Doposud jsem musel mít ovladače 1.91 beta1, aby mi chodil AsusLive bez problémů. Konečně mi funguje oboje a bez sebemenších problémů. Ovladače se nijak neliší od těch předchozích, ale je tu pár věcí navíc. Např. přidá pár nových rozlišení (1600x900 atd..), dále pak je tu nová utilitka VRview, pomocí které si můžeš prohlížet jakékoli obrázky (samozřejmě 3D obrázky za pomocí 3Dbrýlí). Docela šikovný, ale brýle nemám. To mě docela štve, protože je tu také nová záložka týkající se těchto brýlí. Kromě standartní, kde se pouze aktivují, jsou tady i další dvě. U jedné je nastavení pro Direct3D a u druhé pro OpenGL. Tak snad konečně bude vše chodit na brýlích bez problémů. Viz. tvoje recenze.

Live 3.4 beta1 vypadá úplně stejně jako minulá verze. Podporuje DMA disku. Při instalaci nainstaluje zase nový kodek, který ale nestojí za řeč. Každopádně kromě rozlišení 704x576 a 352x288 můžete použít na grabování i nové 640x480, 320x240, 180x120. Vyzkoušel jsem všechny rozlišení a graboval bez jediného framedropu ve 26 Fps.

Co se týká her, tak jsem zkoušel pouze Nfs4 a zde přibyla dvě nová rozlišení, která dříve chyběla (400x300, 1280x1024). Takže Asus konečně vydal něco, co chodí bez problémů (zatím). Každopádně bych je nechválil, dokud je pořádně nevyzkouším.


Zapomněl jsem u těch ovladačů ještě na jednu úžasnou věc. Konečně můžu připojit k počítači televizi bez toho, abych vypojoval VGA kabel z grafické karty. Je zde přidán seznam, kde si jednoduąe vyberu buď VGA, TV, a dokonce i LCD. Po zvolení zhasne monitor a obraz okamžitě naskočí na mnou vybraném zařizení (na televizi). Kdyby se někomu zdál obraz malý, tak může použít tlačítko overscan, které roztáhne obraz do všech koutů televize (bohužel až příliš, takže okraje nejsou vidět). Tato volba se spíše hodí pro přehrávání filmů. TV-Out zvládne rozlišení 800x600. Všechny hry choděj bez problému. Pouze dosovské hry chodí pěkně jen v 640x480. Jakmile se nastaví 800x600, tak se obraz posune do dolní části obrazovky a šíleně se smrskne. Pokud chcete použít TV-Out z dosu, musíte bohužel zase vypojit VGA kabel. Ale stejně je v dosu tak hnusnej obraz, že to nemá cenu. Je lepší pustit dosovskou hru pod Windows. Koho ale dneska zajímaj starý dosovský hry (asi jenom mě).

 

9.7.1999

Ještě k Asusovým driverům
Aleš Berka

Ahoj. Tak jsem si nainstaloval novy driver "ASUS AGP-V3400TNT/AGP-V3800 Series v1.91 beta3" a byl jsem velmi potesen. Konecne (JEDINY) driver, se kterym se da 100% pracovat s Live 3.30Beta, takze uz to jede jak ma.... Zatim funguje dobre, mizi mi akorat ikona getrightu, ale nechci to svadet na driver - nevim proc. Uz to zaznamenavam delsi dobu....


The Swindling Technology
Jiří Conrad

Ahoj Pepo,
Zaujal me link na The swindling technology, mam k tomu, pokud te to zajima, par postrehu. Delal jsem na jiste nejmenovane hre, ktera bezela v GL a par veci se mi v tomhle clanku potvrdilo, o par si nejsem uplne jisty, jestli ma autor pravdu:

Jinak clanek v pohode, uz jsem se vyblabolil


Co je to V-SYNC
Jan Istok

Ahoj Pepo,
chtěl bych tě požádat o radu. Poraď k čemu slouží nastavení "Wait for VSYNC" v nastavení Rivy TNT,a jakou hodnotu nejlépe nastavit?

Slouží to hlavně k benchmarkování.

Pokud je čekání na V-SYNC vypnuté, karta renderuje plnou rychlostí: Spočítá obrázek, okamžitě ho pošle na monitor a hned začne počítat další. Díky tomu z karty dostaneš maximální možné FPS. Bohužel, má to i jednu nevýhodu: Na monitoru je vidět, jak se obrázek překresluje (díky rychlostem dnešních akcelerátorů se to projevuje spíš problikáváním polygonů). A od toho tu je čekání na V-SYNC.

Při zapnutém čekání karta vyrenderuje obrázek, ale nepošle ho hned na obrazovku. Místo toho počká, až se vykreslovací paprsek monitoru začne přesouvat ze spodní části obrazovky nahoru. V té chvíli se totiž na monitor nic nevykresluje, takže grafická karta může poslat obrázek na monitor a nedojde k žádným vizuálním vadám. Nevýhoda je jasná - FPS (snímky za sekundu) nemohou být vyšší než obnovovací frekvence monitoru nebo nějaká její část. Příklad:

Karta normálně zvládá renderovat 50 FPS, tj. na jeden snímek potřebuje 1/50 (0,02) sekundy. Monitor má obnovovací frekvenci 85 Hz (0,012s na překreslení).
Čas Co se děje
+0,000 s Karta začíná renderovat obrázek, monitor začíná překreslovat obraz
+0,012 s Karta renderuje, monitor vykreslil první obraz a začíná ho překreslovat
+0,020 s Karta vyrenderovala celou scénu, ale nemůže ji poslat na monitor, protože čeká na V-SYNC
+0,024 s V-SYNC, monitor přesouvá paprsek nahoru. Karta posílá obrázek na monitor a začíná renderovat další scénu.
V tomto případě poběží hra s 42.5 FPS, přestože karta by zvládla 50 FPS. Brání jí v tom čekání na V-SYNC.

Téměř obecně se dá říct - pokud benchmarkuješ, je nutné vypnout čekání na V-SYNC. Pokud hraješ, jsou asi důležitější neproblikávající polygony než pár FPS navíc, takže je lepší čekání na V-SYNC zapnout.

 

30.6.1999

Jakou 3D kartu koupit?
Petr Doležal

Potreboval bych poradit - mam C300@450, 96MB, 8,4GB HDD, AGP jen 1x, mam si u Alzasoftu koupit Ati Rage Fury 16 MB AGP s TV vystupem , nebo Rivu TNT nebo neco jineho? Popr. prosim o presny typ hardware.

[zprávu jsem lehce zcenzuroval o mazání medu kolem mé stránky ;-)]
ATI nemohu doporucit, je to neco jako Savage4 - benchmarky jsou vyborny, ale hrat se na tom neda, jak mi potvrdil jeden znamy, co si kartu koupil a brzy zase prodal. Ze soucasnych 3D cipu podle me prichazi v uvahu tyto:

Volil bych tedy mezi Rivou TNT nebo TNT2.

Dal je potreba zvolit si, kterou konkretni kartu koupit. Zde je volba pomerne jednoducha - bud chci nizkou cenu, a pak beru Creative (ktery ma i vyborne drivery a Unified), nebo chci vybaveni a jsem ochoten ho zaplatit, a pak je jasnym favoritem Asus (TV vstup a vystup, u TNT2 i 3D bryle).

Kdybych si dnes chtel koupit kartu pro sebe, byl by to Creative Graphics Blaster Riva TNT.


Asus driver 1.91
Pepa Kokeš

Tak jsem si ty drivery 1.91 vyzkoušel při testování 3D brýlí. Nešel jsem nijak zvlášť do hloubky, jenom tak, abych ty brýle rozchodil. Proč to neříct, ten driver je příšerně odfláknutý.

Ovládací panel z nějakého důvodu spadné při každém druhém přepnutí na jinou záložku. Prohlížíte si třeba Barvy a chcete nastavit Direct3D? Pak je skoro nejbezpečnější panel zavřít a Asusovskou ikonou v system trayi otevřít přímo na stránce Advanced. Pokud naivně rovnou kliknete na záložku Advanced, máte asi 50% naději, že vám ovládací panel, a s trochou štěstí i Windows, spadne.

Driver považuje za optimální obnovovací frekvenci monitoru 60 Hz (pro srovnání: starý Detonator bral 100, nový 85 Hz) a na to se nedá dívat déle než pár minut. V ovládacím panelu sice můžete nastavit frekvence pro různá rozlišení, jenže to se promítne jen do Windowsovského GUI - v Direct3D nebo OpenGL hrách jste opět v 60 Hz. A aby bylo jasno, to jsem nastavoval frekvence pro hry, frekvence pro GUI nastavit nešly vůbec.

Stereoskopický (pro 3D brýle) mód sice funguje, ale jak si můžete přečíst v recenzi, jen někdy. Stabilita je aspoň v tom, že když už funguje, tak blbě. A to není chyba, na kterou by se po byť letmém vyzkoušení nepřišlo.

Po vyzkoušení brýlí jsem opět kartu zabalil do krabice a do počítače vložil svoji starou Velocity 4400. Napřed se mi počítač kousl hned při bootu, samozřejmě v driveru od Asusu. Na další průchod už se dostal až do Windows, kde spadl díky Asusovské utilitě do System Traye. Teprve po odinstalování driveru a novém nainstalování detonatoru se počítač rozeběhl.

Zdá se mi, že v tomto případě Asus uspěchaně vypustil novou verzi ovladače, aniž by se byť jen jednou přesvědčil, že funguje správně. To si snad ani Microsoft u svých Windows nedovolí.


Asus Live 3.30
David Kulhan

Ahoj..
Právě čtu recenzi na beta ovladače pro Asuse. Ovladače jsou opravdu skvělé a recenze přesná.Co víc si můžou majitelé asusu přát.Sám jsem je v sobotu stáhnul a vyzkoušel doma. Nemaj chybu. Jenže jestli si ještě vzpomínáš, chtěl jsem na téhle kartě hlavně stahovat filmečky a dopadlo to strašně. Ani novej kodek od microsoftu mi nepomohl, a tak jsem s radostí vyzkoušel i Live3800 beta 3.30. Jak je již uvedeno v dopise, tak program opravdu zatuhne (respektive hodil buď modrou obrazovku, nebo oblíbenou hlášku "Program provedl nepovolenou....atd."). Vzteky jsem bouchnul do klávesnice a nainstaloval zpátky původní Live3800. Jenže to mi pak nešlo taky. Zkusil jsem si nahrát i mé záložní registry, ale nepomohlo to. A protože jsem se s tím nemohl smířit, neboť jsem věřil tomu, že si stáhnu část filmu, alespoň ve sledovatelné kvalitě. Nainstaloval jsem znovu Windows s původními ovladači a k ní Live3800 beta 3.30. Hurrráá. Všechno chodilo bezvadně (je sice pravda, že občas mi po stažení velkého souboru hodil opět již výše uvedenou hlášku, ale je to přeci jen Beta). Jenže ta hlavní věc je ta, že ten novej Live 3800 nemá chybu. Konečně!!!! Stahuji filmečky v 704x480 28 Fps (bez framedropu) a v naprosto špičkové kvalitě (opravdu nerozeznatelné od originálu). To vše pouze s použitím asi nejlepšího kodeku od asusu (asv1), který se nainstaluje automaticky při instalaci Live3800 beta. Teď jsem opravdu happy. Vřele doporučuji. Jen pro zajímavost. V rozlišení 704x480 28Fps 16 bit Strereo má minuta filmu v *.avi formátu asi 72 MB.

Pozn: Je to jasný.Nový beta ovladače prostě nechoděj s beta verzí Live3800. Těžko říci jestli je chyba v ovladačích, nebo v Live3800 beta. Každopádně mě asus naštval. Hlavně proto,že jsem musel instalovat znova Windows. Raději měli pořádně vše vyzkoušet, než něco vydaj (i když je to beta, už mám pokrk těch modrej obrazovek).

Ps: nemám převaděč z avi do mpg. A nemůžu ho zaboha sehnat. Pošli mi prosím nějakej tip. Zkusím si ho sehnat. Díky...měj se
David Kulhan

K velikosti souboru: To je ten problem. Treba ja radsi grabuju v nejakym kodeku, kterej ma rozumnou uroven komprese, a pak zase nemam tak dobrou rychlost (vetsinou mi to bez framedropu zvlada jen to nejnizsi rozliseni). Ale pokud se do 2 GB (omezeni AVI) vejde 30 minut filmu, tak by mozna opravdu bylo lepsi nagrabovat to ve velkym rozliseni a pak necim poradne zkomprimovat.

Komprese do MPG: Ja jsem radsi graboval v novym MS Video (stahnout se da z Microsofti stranky, jmenuje se to tusim Windows Media Tools 4.0), to ma kompresi lepsi nez MPEG (pri srovnatelny kvalite) a v malym okne to zvlada realtimove. Dalsi dobrej kodek je Intel Indeo 5 (je soucasti Win98, da se stahnout i samostatne).

Konvertory MPG -> AVI:


O nových Asusových driverech (1.91)
Aleš Berka

No a jinak, nainstaloval jsem novy asusacky drivery (ty 1.91 beta 1) a tady mam par info, ktery by se mohly hodit.

Predne, ma to SPOUSTU novych optionu, prepinacu, funkci. Zamerim se nejdrive na ASUS ikonu v Trayi. Ta driv neumela skoro nic, jen zobrazit detaily obrazovky nebo tak neco, jinak nic. Ted to umi: Menit rozliseni (ma to na vyber snad skoro vsechno co tam jde (obrovskej seznam)), umi poustet VRViewer (to popisu dole), Live a odinstalovat drivery. Pak lze primo otevrit nastaveni na urcite zalozce - informace, barva, vystup (monitor/tv) a advanced. Pak samozrejme vseobecne vlastnosti obrazovky, nejbeznejsi rozliseni a refresh.

Potom, kdyz se vleze do vlastnosti obrazovky, je tady toho azaz... Zajimave je, ze tu zustaly stare zalozky (tj. stary panel s nastavovanim barvy, i kdyz je tu novy :-) ). Barvy naznaly zmeny (krome obrazku) se da nastavit zvlast Direct3D + preview (rotujici krychle). Display - pri prepnuti na TV se CHYTRE zepta, jestli je to ok, jinak po 10s prepne zpet (TO BYLO POTREBA), dal je to trochu. Ruzna nastaveni (flicker, barvy) se daji ukladat. Nerozjel jsem vsak nejak dobre DUAL, a uz vubec nefungovaly sipky pro posun tv obrazku... Nejzajimavejsi vsak je v zalozce Advanced slozka 3D/VR. Jsou tu nakreslene 3d bryle a je tu na zaskrtnuti "Enable stereoscopic mode" + nastavovani "Eyes", "Distance", "Embossment", "Background", "Foreground" a "Blind". Jeste je tu OSD (On Screen Display) - Enable/disable. Dole na napsano: "Asus VR stereoscopic technology and shelter glasses works only on VGA monitor, which is capable of vertical refresh rate with 120Hz or higher." Bryle ovsem nemam... A nic o nich nevim. A navic to nejak nefunguje - teda kdyz jsem to zaskrtl, nic se nestalo - mozna je to jen v D3D... Jdu to zkusit. Uz jsem to zkusil na Half-Lifeovi. Jede to jen v D3D (mozna i OpenGL) a pro bezne oko to vypada, jako kdyz pustis nejakou animaci z nejake starsi hry, ktera mela ten 50% format - tzn. radek obrazku, radek cerne atd... Je to prokladany cernyma radkama. Cely to jede na 120Hz. Normalne to teda vypada hnusne.

Jeste k tomu VR Vieweru - ma to umet neco s tema brylema a umi to zobrazovat obrazky. Nejak je to divne rozhodi i frekvenci, takze mozna ze to neco dela.... Kazdopadne to bez tech bryli vypada blbe. Pokud znas nekoho, kdo o tom vi neco vic, tak at mi prosim napise. Dik.

A k Asus Live 3.30 beta - ted uz to neni rozdeleny na Live3400 a Live3800, ale je to v jednom. Zajimavy vsak je, ze kdyz chci prepnout na capture mode, tak to cely zuchne... (mam W98, ale snad sto-krat preinstalovavany drivery, takze mozna to zlobi u me). Pokud s Driverama 1.91 beta 1 pouziju puvodni Live3400 (2.20), tak capture funguje, ale blbe. Chova se, jako kdyz jsem driv pouzil 1. detonatory od nVidie (referencni) - a to, ze grabne levou pulku obrazovky a roztahne ji po celym grabnutym obrazku...

Muj nazor / shrnuti - Asus se snazi SILNE konkurovat Creative v oboru driveru. Je jasne, ze Creative zabodovali Unifiedama (i kdyz nejsou nic moc rychly). Rekl bych, ze pridava nove funkce rychleji, nez by to stihal odladovat a vylepsovat. Celkove vzato - po nainstalovani Te drivery uplne nadchnou, pozdeji te vsak zchladi tim, ze z toho 1/3 nejede... Ale ty bryle by mohly byt docela peknej trumf proti unifiedum. Myslim si ,ze i lepsi - kdyz bude nekdo chtit glide, muze zkusit MGlide, kterej je stahnutelnej z webu... A taky jede... A nebo primo hacknuty unifiedy, ale bryle na creativce asi jen tak nerozjede... A navic, pokud bude ta glide podpora v referencnich driverech, ztrati creative svoje teple mistecku na vysluni...

 

25.6.1999

Poznámka k Asus Live3400
Aleš Berka

Ahoj.
Stahl jsem si novy Asus live 3400 (3.20 beta) a jsem MOOOOC spokojeny. Nyni to umi grabovat nejen v 352x288 ale i v mensich a vetsich formatech, umi to kodeky (snad), a nyni jde video poustet az v rozlisenich 1152x864 (32b) a nebo 1280x1024 (16b).... Konecne muzu jet vytouzenych 1280 ... (maximum pouzitelne na 17").

s pozdravem verny ctenar
Aleq


Ahoj.
Jsem tu zase. Par novych veci, ktere jsem objevil nedavno.

  1. At jsem zkousel jakekoliv drivery, NIKDY se mi nepodarilo nic nagrabovat... (vzdy cerno) ..... Kdo vi ?!
  2. ta tv jede v rozliseni 1280x1024 jen pod novyma detonatorama (1.88) :-) Zajimave, ze ?! Obecne drivery a maji vliv na cizi soucast....
  3. Pri grabovani jsem zjistil, ze podporuje grabovani zvuku (!), a ten se mi podarilo nagrabovat (a aby ne, kdyz je to sb live, kterej funguje...) - hlavni je, ze se to da zaintegrovat do jednoho, nemusi se to delat zvlast.. Jednou jsem to zkousel a byla to bida (trefit se - zvuk x video)).
Podtrzeno secteno - zrejme tam bude nejaka chybicka co se tyce grabovani (kdo vi, co tomu je...), ale jakmile se to rozjede bude to super. Podporuje to o 1000% vic nastaveni. Driv se dalo nastavit jen kam ukladat atd... Ted se daji nastavit i formaty AVI (kodeky), velikosti, podpora U-DMA (ta snad mela byt i driv...) atd....

pravidelny ctenar
Aleq

Ad. 1 - Podobnej problem jsem mel i ja, mozna mas ten samej: Normalne jsem vzal video, zapojil do nej SCART kabel, cinch na druhym konci jsem strcil do grabovaci karty a zkousel jsem to. Nikdy se mi nepodarilo chytit signal. Finta byla v tom, ze kdyz jsem kupoval kabel, tak mi prodali obracene zapojenej! Rikal jsem: "Chci SCART-out a Cinch-in" a dostal jsem obracenej smer, se kterym to samozrejme nefunguje. Pak jsem koupil kabel, kde je SCART a 4 cinche (2 vstup, 2 vystup), nahodne to vyzkousel - a uz to bezelo!


Voodoo2 miniGL od Creative
Adam Sedlinsky

Pepo, tobe se povedla rozbehnout Q3A na OpenGL s tim creativackym miniGLem a jejich driverama na Voodoo2. Me se to povedlo jen u Q2. No nevim co to bude delat v arene, ale v Q2 mi s 3dfx driverama bezelo demo1 v 1024x768 v 65,1 fps a s miniGL kleslo na 40,5, cos je dost fest.

Prosimte, jestli se ti to povedlo rozjet (Q3A), zkus mi poslat nejaky postuj. Predem Diky.
Adam.

Ja V2 nemam, tak jsem ty Creativacky drivery vubec nezkousel. V Q3 pochopitelne nejdou, protoze Q3 potrebuje uplny OpenGL, ne jen miniGL. Ten pokles je mozna zpusobenej tou podporou velkych textur, tezko rict.


Tato stránka je součástí RIVA.CZ. Jakékoli použití pro komerční účely je přísně zakázáno.

Copyright (C) 1998 Pepa Kokeš