Tetris 2000
Petr Skalský

[ Recenze ] --- [ Soutěž, vyhodnocení ] --- [ Download ] --- [ Historie ]

Recenze

Úvod

Tetris... Zřejmě nejznámější hra na světě, po několik let nejpopulárnější a nejhranější na všech programovatelných platformách, ať už šlo o domácí osmibitové počítače, nehorázně dráhá PC XT, domácí konzole, kalkulačky... A přesto ji dnes mnoho hráčů nezná, zejména kvůli tomu, že, pokud vím, od roku 1990 v ní nedošlo k žádnému hernímu zlepšení, a od data naprogramování se nezměnila grafika. Doufám, že tato stránka pomůže těm počítačově mladším z vás poznat krásu jednoduchosti Tetrisu.

Co je to Tetris

Myšlenka Tetrisu je neuvěřitelně jednoduchá. Máte obdélníkovou nádobu, do kterého shora padají různě tvarované objekty složené vždy ze čtyř kostiček (proto název Tetris). Ty se zastaví buď o dno nádoby, nebo o jiné kostičky. Vy jimi můžete otáčet a posunovat je doleva a doprava, abyste je dostali do nejvýhodnější pozice. Na dně tak postupně narůstá barevná hromada, a když ta dosáhne vrcholu nádoby, hra končí. Pokud se ale hráči podaří vyplnit kostičkami celý řádek, tento zmizí, všechni kostičky nad ním spadnou o řádek dolů a uvolní se místo pro další. Hráč za to samozřejmě dostane určitý počet bodů. A takhle by to šlo do nekonečna, kdyby ale objekty nepadaly stále rychleji...

Tetris 2000

Tetris 2000 od Petra Skalského myšlenkově vychází z původního Tetrisu, z praktického hlediska je totožný (znalci mě možná opraví, že systém bodování byl v originálu odlišný, nebo že je tu nějaký další nepatrný rozdíl). Od původního dílka se liší v tom, že jde o nativní Windowsovskou aplikaci a má několik změn v UI. Tou největší je podpora uživatelských skinů: Podobně jako u WinAmpu a spousty dalších programů i Tetris 2000 umí využít uživatelsky definované skiny k tomu, aby úplně změnil svou tvář. Dvě dodávané "kůže" to myslím demonstrují dostatečně jasně. Ke skinům se váže i soutěž, o které píšu níže.

Z technického hlediska je program napsán poměrně precizně, má instalační i odinstalační program a je relativně bezchybný - za celé testování jsem narazil na jedinou vyloženou chybu, která ale, jak věřím, bude brzy opravena. Jinak se aplikace chová korektně, nepadá ani neodstřeluje jiné aplikace. To se dnes zas tak často nevidí.

Chyby

Jak už jsem psal, našel jsem jedinou programovou chybu. Otáčení kostičkou je z nějakého důvodu velmi pomalé, na chvíli zastaví celou hru - a hlavně není možné kostičkou otočit více než jednou, než spadne o řádek dolů. To prakticky znemožňuje hru v okamžiku, kdy hromada doroste do asi tak tří čtvrtin výšky nádoby.

Ještě bych možná vytkl jednu logickou chybu - hra je v podstatě o ničem. Kromě získávání dalších a dalších bodů neexistuje žádná motivace, proč ve hře pokračovat. Naštěstí se mi podařilo autora přesvědčit, aby do hry doprogramoval "mise" na způsob Tetrisu 2 od Františka Fuky (ještě pro počítač ZX Spectrum), které tuto nezáživnost více než odstraní - ještě teď je Tetris 2 jednou z mých nejoblíbenějších her, a to je skoro 100 let starý.

Zhodnocení

Největší nevýhodou Tetrisu 2000 je slabá motivace pokračovat ve hře. Tento problém by ale v budoucnu měl být odstraněn, a pak zbydou už jen výhody: Zpřístupnění herní legendy i dnešním "zmlsaným" hráčům, podpora skinů, a v neposlední řadě i to, že jde o freeware a jeho použitím motivujete autora k další tvorbě.

Obrázky

Tetris 2000 se 
skinem Skalpan Tetris 2000 se 
skinem Space Tetris 2001


Soutěž

Citát z README souboru:

Abych vás motivoval k vlastní tvorbě skinů vyhlašuji tímto soutěž o nejlepší skin roku 1999. Výherce obdrží odměnu ve výši 500,- Kč a nejlepší skiny se stanou součástí následující verze Tetrisu 2000. Uzávěrka je 31.1.2000. Výherce a nejlepší skiny budou umístěny na internetu http://www.index.cz/riva.cz. podmínkou je, aby všechny součásti skinu byly originální.
Podrobnosti o tom, jak skiny vytvářet, jsou v README.TXT.

Vyhodnocení

Petr Skalský:

Dne 11.9.1999 byla na této stránce vyhlášena soutěž o zhotovení nejlepšího skinu pro hru Tetris 2000 s peněžitou odměnou v hodnotě 500,- Kč pro nejlepší návrh.

Do dnešního dne nám přišlo 5 návrhů od dvou tvůrců. Chtěl bych tímto oběma poděkovat za jejich úsilí a volný čas, který svým návrhům věnovali. Velmi si toho cením. Všechny skiny jsou hezké a uznání hodné, ale každá soutěž může mít jen jednoho vítěze. Skiny byly hodnoceny podle těchto kriterií: nejlepší nápad, nejlepší provedení a celkový estetický dojem. Osobně jsem fandil SiLENCEROVI, který nám zaslal nejvíce nápadů a svým způsobem také inspiroval Radka k tvorbě (viz. Radkovo readme). Nakonec nezávislá porota (to jsem byl jen já osobně) zvolila jako absolutního vítěze skin od Radka Šimka, který byl zaslaný na závěr soutěže. Tímto mu blahopřejeme a doufáme, že svými nápady obohatí i další verzi hry TETRIS 2000, která bude zcela volně skinovatelná, tzn. nebude tam již žádný omezující faktor, který by jakkoliv brzdil fantazii tvůrců. Navíc bylo usilovně zapracováno na hratelnosti hry, takže se všichni příznivci těšte na novou verzi a možná také na novou soutěž.


Download

Skiny


Historie

v1.04

v1.03

Počet návštěv podle Toplistu: TOPlist (od 11.9.1999).